Saturday, December 12, 2015

Policistični jajčniki- Moji ukrepi in priporočila (2. del)


Na Pohorju, nisem pa več blond, to je stara fotka :)
V prvem delu sem predstavila mojo zgodbo s soočenjem z diagnozo policističnih jajčnikov. Tokrat pa nekaj besed o različnih tipih tega sindroma ter mojih pristopih.

Še zdaleč ni nujno, da takšni ukrepi pomagajo vsem, pa vendar sem tudi, ko sem iskala rešitve zase, prebrskala kar nekaj spletnih strani, priročnikov, forumov, takšnih in drugačnih nasvetov. Resnično najbolj zaupam izkušnjam žensk, ki so same pri sebi eksprimentirale,kaj jim pomaga. Ki so se same začele soočati z izzivom, kako želijo spremeniti svoje življenje ter navade. Bolj kot splošnim zdravniškim priporočilom, čeprav so nekatera dobra.

Na kratko: obstajajo kar 4 vrste policističnih jajčnikov. Da boste vedele, da se že ženske s to diagnozo razlikujemo, saj je pri vsaki vzrok nekaj drugega, drugačni so tudi simptomi in priporočila za zdravljenje, čeprav je moje mnenje, da obstaja kar nekaj splošnih priporočil, ki lahko močno koristijo vsem.

Prva oblika je tista, pri kateri gre za odpornost na inzulin, kjer krvni testi pokažejo povišano vrednost glukoze v krvi,  ženska pa ima navadno tudi povišano vrednost posebnega LH hormona v krvi. Naslednja oblika je SPJ (sindrom policističnih jajčnikov) kot posledica jemanja kontracepcijskih tabletk. V tem primeru se simptomi lahko umirijo, ali celo izginejo, nekaj mesecev, ali pa šele  nekaj let, po koncu jemanja tabletk. Skratka, gre za ženske, ki prej niso imele nobenih težav z menstruacijo in rednim ciklusom, te so se pojavile šele s tabletkami. 

Tretja oblika sindroma je težko dokazljiva, saj je posledica stresa, izpostavljenosti škodljivim dejavnikom v okolju (kdo pa jim ni podvržen?), krvne preiskave lahko pokažejo tudi primanjkljaj vitamina D. Četrta oblika  je najbolj skrivnostna. V to kategorijo spadajo ženske, ki jih ne moremo uvrstiti v prve tri oblike. V ozadju so pogosto tihi sprožilci diagnoze, npr. težave s ščitnico, primankljaj joda, negativni vpliv soje v prehrani, ki lahko moti delovanje hormonov itd..

Kaj pomaga meni? Pri soočanju s kilogrami ter oblikovanjem postave vsekakor kombinacija različnih športov. Pred tem sem bila privrženec dokaj 'hard core' vrst vadb, sedaj pa sem v Insanity, T-25 in podobne HIIT vadbe (high intensity interval training), rada imam tudi šprinte npr.,  dodala še vadbe, ki so odlične za umiritev misli, za zniževanje stresa in uravnavanje hormonov, kar je pri policističnih jajčnikih nujno. To sta JOGA in PILATES.

Zakaj? Ker zgolj zelo naporna, visoko intenzivna vadba, še posebej če je na urniku prepogosto ali pa traja predolgo, npr. uro na dan, vsak dan, lahko celo negativno vpliva na hormone, saj zviša kortizol, stresni hormon, ta pa zavira hujšanje in celo oteži izgubo maščob okoli trebuha! Zato je počitek pri hormonskem ravnovesju IZJEMNO pomemben, kvalitetno spanje in regeneracija telesa, ter vaje za moč in z utežmi so še bolj pomembne kot pa npr. zgolj 'nore' kardio vadbe!

Kar se tiče hrane? Adijo (vsaj večino dni) sladkor, pozdravljena low carb high fat oblika prehranjevanja, pri kateri pa vseeno nisem prestroga, saj posežem občasno tudi po kakšni navadni tortici, a mi je po njej, ker se je telo že navadilo na drugačno hrano, pogosto slabo. Zadnjič mi je bilo slabo tudi po navadnih njokih (po letu dni premora), ker škroba preprosto več nisem vajena! Kaj jem namesto pic, čokolad, testenin, riža ipd.? Oh saj jih jem, ampak npr. 85% čokolado, mascarpone namesto moke, 'pico' iz cvetače, namesto pravega testa itd. Včasih pa si vseeno privoščim tudi nekaj koščkov prave pice, testenin itd. Če vas zanima, pa lahko objavim kak zdrav recept :).

Pri oblikovanju jedilnikov mi močno pomaga pristop Gašperja Groma (ne, ne svetuje meni osebno, vsaj nisem ga še kontaktirala nikoli :) pač pa prebiram njegove nasvete na FB TUKAJ ter recepte njegove žene Staše, na FB jo najdete pod Stašina Fit Kuhinja. :). Cel internet sem poleg tega obrnila na glavo in izbrskala ogromno zdravih in okusnih idej :). En simpatičen blog z recepti je tudi ta, kjer najdete npr. sledeče prehrambene nasvete: http://pcosdiva.com/programs/meal-plans/

Kaj še? Pozitivno razmišljanje, soočanje s stresom, trud za kvaliteten spanec in pa predvsem miselnost, da je zdravje pomembnejše kot videz. In zavedanje, da bo moj boj s trebušnimi obročki pač trajal dlje kot pa pri nekomu, ki se mu ne nabira tam oz. nima hormonskih težav :).

In še- veliko sprehodov, svežega zraka, ker pomiri, ker je to blaga vadba, ki je odlična za hormonsko ravnovesje. Kaj še? Jemljem tudi VITEX, prehranski dodatek iz jagodičja, naravni, ki (naj bi, pri meni delno že deluje, morda je sicer placebo, kar pa je tudi nekaj :)) uravnovešal hormone, ni pa primeren za vse, nekaterim simptome še poslabša, zato je treba najprej poskusiti!

PS: Navdih za pisanje o tej temi je bil članek simpatične Vesne iz bloga Chunky Cheeks, ki je o policističnih aknah in hormonskem soočanju pisala TULE

Vesna, hvala za navdih  in tvojo zgodbo! <3

PS 2: Če vas zanima KARKOLI v zvezi s policističnimi jajčniki, pa kar povprašajte :)






4 comments:

  1. Jaz bi bila vesela kakega zdravega recepta! :)

    Čisto po resnici povedano mi omenjena diagnoza do danes sploh ni bila znana, verjamem, da more biti težko.
    Čestitam za pogum in pisanje o tem, sicer pa mislim, da ti gre super! :)

    ReplyDelete
  2. O hvala Larisa :*!!
    Ja, je zoprna, zna biti, sploh dokler ne veš, kaj točno je to, kar te muči, potem ko imaš enkrat 'diagnozo' (sicer res ne maram te besede, ker mi deluje dokončno), oz. ko enkrat veš, v čem je problem, se lažje lotiš..

    Zdrav recept bom pa res delila kakšen, sicer ni noben prav moj moj, sem jih pa nabrskala iz različnih portalov, posvečenih predvsem ketonski prehrani oz. prehrani z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brez skrbi tudi jaz delim recepte, ki jih kje zasledim pa niso moji. :)
      Drugače pa se strinjam glede besede diagnoza, preprosto nisem vedela, kako točno se izrazit.

      Delete
  3. Saj diagnozo sem jaz sama uporabila v članku in je sicer uradni izraz, ampak ja, nekako mi ni simpatičen, čeprav dejansko je to, kar je.. nekako pa namesto diagnoza raje pravim izziv npr.- se mi zdi, da dobi potem en drug prizvok, bolj obvladljiv in pozitiven.. četudi gre na koncu koncev za isto stvar :)

    ReplyDelete