Tuesday, October 27, 2015

Kaj pa je tebi smešno oz. večslojnost humorja


Humor je serviran na različne načine in tudi nagovarja različne tematike in to z raznolikimi pristopi. 
Kaj je sploh smešno in zakaj? Zakaj se (ali ne) npr. smejimo ob t.i. straniščnem humorju (o riganju, prdenju, straniščnih opravilih, seksu itd.)? Ker je tako neposreden, sproščen, brez dodatnega olepševanja? Če se mu ne- zakaj ne, se nam zdi žaljiv, primitiven? Nas zmoti, ker nas spomni na to, da smo v osnovi vsi le živali :)?

Kaj pa t.i. ''intelektualne'' šale? O specifičnih znanstvenih konceptih, strokah, npr. filozofiji, matematiki, astronomiji, izumiteljih, teorijah itd. So tisti, ki jih dojamejo, bolj inteligentni od drugih? Ali le bolje podkovani na določenem področju? In kaj je dokaz, da so jih razumeli- le nasmešek ali krohot iz srca? Je takšen mega smeh sploh pričakovan ob takšnih šalah, npr. o atomih ali geometriji? Ali pa gre bolj za 'aha efekt', ko posameznik dojame sporočilo, za neke vrste pohvalo, trepljaj, darilo in potrdilo, da je dovolj sposoben, da razume? Mene takšen humor navadno razjezi če ga ne razumem in mika me, da bi se malo izobrazila o določenih konceptih, samo zato, da bi dojela šalo ;).

Pa smo že pri namenu humorja. Morda je to res izzvati smeh, sprostiti, ampak za smehom je vedno nekaj več.  Pogosto je zadaj skrita življenjska ironija, humor v sebi nosi sarkazem, kritiko (npr. družbenega sistema, zakonov, predsodkov), pa tudi sprijaznjenost, neverjetna presenečenja življenja itd. In humor nikdar ni izmišljen, ne izhaja iz izmišljenega koncepta, likov, prizorišč, dialogov, temveč ima vedno navdih v realnem življenju. Prav zato je tako grenko-sladek, ker izdaja resnico življenja, a servirano na nekoliko drugačen način. Manj resen, manj kompliciran, bolj sproščen, v slogu ''takšno je pač življenje, jebat ga'', oziroma v stilu sporočila:  ''takle mamo'' (kdorkoli pač: Slovenci, moški, ženske, Zemljani, črnci, Američani)..  Humor si upa marsikaj, česar resni tisk ali pogovor ne dopušča. Povezuje in ločuje, a tudi razjezi in da misliti, lahko pa tudi prizadane.

Žalitve, izzivanje, razkrivanje, podiranje tabujev pa tudi razgaljanje skrbi, vsakodnevnih tegob posameznika. Humor brezkompromisno načenja tudi tematike, o katerih sicer ne govorimo, ko pa jih nagovarja nekdo drug- nastopač, komik ipd., pa smo sproščeni, ker ima niti v rokah on in ker bomo mi le pasivni prejemniki, brez da bi se morali izpostavljati, sodelovati v debati itd. Lahko se naslonimo nazaj in uživamo. Gre za neke vrste šov. Vsaj na prvi pogled. Za humorjem pa je navadno pomembnejše sporočilo. Če ne drugega to, da življenja, ter samih sebe, ne gre jemati resno.

Ker bomo tako ali tako kmalu pomahali in se poslovili od njega. Ker je življenje nepredvidljivo, ker nihče ne ve, kaj ga čaka. Humor je res odlično mašilo ob problemih, saj omogoča, da poletimo daleč stran od resnosti in se počutimo boljše, pa čeprav s tem le prelagamo skrbi. Hkrati pa je lahko tudi naš pomočnik pri soočanju z življenjskimi izzivi, vse je lažje, ko se malo nasmejimo. Sigurno je tudi dober zaveznik zdravja, saj v hipu prejmemo injekcijo dopamina.

In vsak ima seveda svoj okus za humor. Prijateljica je npr. uživala ob seriji Grda račka, meni pa ni potegnila. Delovala mi je pretirano, izumetničeno in teatralno. Prav tako še ne vem, kaj bi si mislila o Michaelu Mittermeierju, nemškem komiku. Nekatere njegove šale so dobre, ostre in imajo dobro zgodovinsko-politično-kulturno podlago, druge pa kar seksistične in meni osebno butaste. Ampak če me to špikne, to pove tudi nekaj o meni, ne le komiku, mar ne? Ga pa rad gleda moj fant :).

Oba pa uživava v črnem humorju, odlična nama je bila npr. angleška komedija Dead at funeral. Osebno imam rada tudi satiro, ne maram pa filmčkov, v katerih se ljudje poškodujejo, padejo, tepejo itd. Žal mi to ni niti najmanj smešno, ampak me že ob gledanju vse boli, sočustvujem z njihovo bolečino. Avč! Kaj me še nasmeji? Vici o odnosih med spoloma. Res, pa naj bodo še tako 'kar nekaj', meni se zdijo komplikacije med spoloma res posrečene ;).


V kakšnem humorju pa vi uživate? Imate radi stand up komike, radi prebirate vice, gledate smešne filmčke na Youtubu ali prisegate na kakšne komedije? Bom vesela kakšnih priporočil za ogled ali branje :)


No comments:

Post a Comment